Som barn af to fraværende forældre, var det nok uundgåeligt at jeg har fået et undvigende mønster med ind i mit liv. Min far var alkoholiseret, var for det meste ikke hjemme og ville dybest set slet ikke have børn. Min mor forblev emotionelt umoden gennem livet. Vi fik mad og tøj som børn, men dét, at tale om følelser, eller bare få et kram, var ikke noget vi gjorde i familien.
Da mine forældre blev skilt, var der nogle år hvor min mor gav den gas med “vennerne”. Min søster flyttede hjemmefra så hurtigt hun kunne. Senere blev hun alvorligt syg, og i den periode fyldte sygdommen meget i familien.
Jeg havde kærester, men aldrig i mere end nogle år. Så gik det forbi. Jeg havde nok altid en mistanke om et mønster, men det var først for nogle år siden, at jeg kom på sporet af tilknytningsteorien.
Der efter har det været en rejse ind i mig selv, og der har også været terapi ind over. I den forbindelse kan jeg anbefale også at bruge kropsterapi som helingsform, for ud over det mentale, er der også indlejret et sprog i din mimik og krop, hvis du har et utrygt tilknytningsmønster.
Min mor lever pt. endnu, og jeg forsøger at gøre det moralsk rigtige og være “den gode søn”. Jeg tror også det er vigtigt ikke at opfatte sig selv som offer, men mere som en figur man selv kan forme i den retning man ønsker. Så vil livet blive meget nemmere, både for dig selv og andre.
Hejsa! Jeg har læst din historie og synes det er flot, som du kan reflektere over dit liv.
Barndommen er rodnettet der skal gøre os stærke så vi kan leve et godt og sundt voksenliv. Men den reflektion får man først som middelaldrende. Søren Kirkegaard “Livet leves forlæns, men forstås baglæns”.. Jeg er den ældste i en søskendeflok på 4 og så ovenikøbet til 3 brødre. Der er 7 år fra mig og til den yngste. Ingen af os er født samme sted – Jeg har gået på 4 forskellige kommuneskoler. Jeg har svært ved at stole på andre. Så jo, der er meget jeg kan genkende i din beskrivelse.
Hej Birthe
Hvor er det fedt at du kan spejle dig i beskrivelsen. Og du har ret, det vil tit kræve at man er nået et stykke vej i livet for at komme til bevidsthed og erkendelse af sine mønstre. Men når først man ser dem tydeligt for sig, vil man også være super motiveret for at ændre dem i en mere tryg retning. Om end det er en proces uden målstreg. ;-) Tak for kommentaren, det er meget værdsat :-)
Hej
Din historie minder på mange måder om min. Jeg er født i 1964. Ingen tale om følelser, ingen krops kontakt mellem barn og voksen. Forældre skilt i 1974. Det blev der ikke talt om!
Også jeg blev rastløs i mit voksenliv pga flytninger og skole skift i min opvækst.
Min mor var hjemmegående (..eller løbende…) vi var fire børn, der var bjerge af vasketøj osv…
Min far var lærer i folkeskolen. Den 1. skole, jeg gik på. Han var skyld i at jeg blev jeg mobbet.
Som voksen fortsatte jeg med at flytte land og rige rundt. Boede endda i Schweiz i nogle Mdr.
Nu har jeg boet det samme sted i snart 15 år og det er meget bevidst, at jeg bliver her.
Jeg bor i Randers her har jeg en søn på 24, snart 25 år og to børnebørn på 2 og 4 år.
De bedste hilsner
Selene Søndergaard
Hej Selene
Tusind tak for at dele din historie her.
Ja, der er nogle helt klare sammenfald i vores historier.
Rastløsheden kan være svær at bearbejde og ryste af sig, men hvor er det fedt at læse, at du har gjort det, ved et bevidst valg om at blive samme sted.
Det er jeg rigtig glad for på dine vegne, og ønsker dig god vind med “projekt dig”.
De bedste hilsner
Mikael